diversificarea alimentatiei reguliAi trecut cu bine prin experien┼úa miraculoas─â a na┼čterii ┼či prin primele luni de via┼ú─â ale uimitorului t─âu bebelu┼č. Fiecare zi este o nou─â provocare ┼či te ├«ntrebi cum trebuie s─â te preg─âte┼čti pentru etapa esen┼úial─â a diversific─ârii alimenta┼úiei, care creeaz─â o amprent─â nutri┼úional─â ce poate dura toat─â via┼úa.
Despre regulile de aur ├«n diversificare ÔÇô c├ónd, cum si cu ce ├«ncepi ÔÇô despre gre┼čeli de evitat, despre cum treci peste micile obstacole, am vorbit cu medicul nutri┼úionist Mihaela Matei, de la Clinica de Nutri┼úie KiloStop.
ÔÇ×Diversificarea alimenta┼úiei nu este complicat─â dac─â ┼čtii c├óteva principii corecte, de bun sim┼ú, dovedite ┼či verificate ┼čtiin┼úific. De aceea, ast─âzi ├«┼úi voi prezenta aceste 10 principii, ├«mpreun─â cu cele mai importante 4 etape ale diversific─ârii ┼či con┼úinutul nutri┼úional optim pentru fiecare etap─â, dar ┼či riscurile pe care le prezint─â pentru bebelu┼č ├«nc─âlcarea regulilorÔÇŁ, spune medicul Mihaela Matei.

Cele 10 principii ale diversific─ârii:

1. ├Äncepe la v├órsta de 6 luni a bebelu┼čului, nu mai devreme, pentru c─â abia la 6 luni ├«ncep s─â se dezvolte abilit─â┼úile de a mesteca ┼či a ├«nghi┼úi alimente cu un pic de textur─â. Oferindu-i alimente cu textur─â, ├«n aceast─â perioad─â, ├«┼úi aju┼úi bebelu┼čul s─â ├«nve┼úe s─â mestece ┼či s─â ├«nghit─â, acest lucru favoriz├ónd, conform studiilor, ┼či dezvoltarea abilit─â┼úii de a vorbi.
Ce spun exper┼úii? Strategia global─â pentru hr─ânirea sugarilor ┼či a copiilor, redactat─â de Organiza┼úia Mondial─â a S─ân─ât─â┼úii ├«n colaborare cu UNICEF, afirm─â: ÔÇ×Ca o recomandare la nivel global ├«n domeniul s─ân─ât─â┼úii publice, copiii ar trebui s─â fie al─âpta┼úi exclusiv ├«n primele 6 luni de via┼ú─â pentru o cre┼čtere ┼či o dezvoltare s─ân─âtoas─â. Dup─â aceea, pentru a fi ├«ndeplinite cerin┼úele nutri┼úionale, copiii ar trebui s─â beneficieze de alimenta┼úie complementar─â adecvat─â ┼či s─ân─âtoas─â ├«n paralel cu al─âptarea, care poate continua timp de 2 ani sau chiar mai mult.ÔÇŁ
2. Folose┼čte linguri┼úa.┬áNu este doar o prim─â lec┼úie de folosire a tac├ómurilor, ci ┼či un procedeu corect de dozare a hranei. Din cauza lipsei din┼úilor ┼či a coordon─ârii dintre gur─â ┼či limb─â, oferirea unei cantit─â┼úi prea mari (din lingur─â) prezint─â un risc sporit de sufocare sau ├«necare, iar furculi┼úa ├«l poate r─âni.
3. Cre┼čte progresiv cantitatea de hran─â.┬áDac─â ├«n prima zi a m├óncat 2 linguri┼úe de piure de legume, este un progres enorm pentru bebelu┼č! ├Äncearc─â ├«n ziua urm─âtoare s─â-i dai 3, apoi 4 a doua zi ┼či a┼ča mai departe, p├ón─â ajungi la o por┼úie de 50-70 g. Bebelu┼čii au stomacul mic ┼či abia ├«nva┼ú─â s─â digere, a┼čadar nu compara┼úi nevoile lui cantitative de hran─â cu ale unui copil mai mare sau ale unui adult.
4. Cre┼čte progresiv consisten┼úa alimentelor. Din acela┼či motiv al stomacului mic ┼či f─âr─â experien┼ú─â, dar ┼či al riscului de ├«necare cu alimente, diversificarea porne┼čte de la lichide (sucuri de legume ┼či fructe), diversificarecontinu─â cu lichide cu buc─â┼úi de pulp─â, apoi semisolide precum supele crem─â ┼či piureurile, br├ónza moale, carnea fiart─â ┼či m─ârun┼úit─â etc.
5. Completeaz─â fiecare mas─â cu lapte.┬á├Än etapele de diversificare, oric├ót de bine ┼úi se pare c─â m─ân├ónc─â bebelu┼čul t─âu, aceast─â hran─â cu linguri┼úa nu-i poate asigura to┼úi nutrien┼úii necesari cre┼čterii s─ân─âtoase ┼či armonioase. De aceea, fiecare mas─â se completeaz─â cu lapte, ideal de la s├ón, sau cu formula de lapte, deoarece laptele r─âm├óne principala surs─â de nutrie┼úi esen┼úiali a bebelu┼čului.
6. D─â-i mai ├«nt├ói alimentele diversificate, apoi s├ónul.┬áNu face niciodat─â invers, pentru c─â ri┼čti s─â nu mai m─ân├ónce nimic dup─â lapte, iar diversificarea devine o corvoad─â cu final incert. ├Än plus, dac─â al─âptezi la s├ón, nu vei ┼čti niciodat─â c├ót lapte a consumat bebelu┼čul ┼či c├ónd trebuie s─â-l ├«ntrerupi (ceea ce-l deranjeaz─â!), ca s─â mai ├«ncap─â ┼či altceva…
7. F─âr─â zah─âr, f─âr─â sare, f─âr─â condimente.┬áCu zah─ârul este destul de limpede: nu are nutrien┼úi, provoac─â dependen┼ú─â, predispune la obezitate infantil─â, carii ┼či, mai ales, la obiceiuri proaste pe durat─â nedeterminat─â. ├Än plus, modific─â gustul bebelu┼čului, care va refuza┬áalimentele mai pu┼úin dulci.
Dac─â lipsa s─ârii sau a altor condimente te face s─â crezi c─â m├óncarea bebelu┼čului e fad─â, aminte┼čte-┼úi c─â el nu cunoa┼čte gusutul s─ârii ┼či nu ┼čtie ce are de pierdut. Iar ├«n privin┼úa condimentelor ┼či ierburilor aromate trebuie s─â ┼čtii c─â majoritatea bebelu┼čilor resping aromele ┼či gusturile intense…
8. ┬áIntrodu┬áun singur aliment nou/zi.┬áBebelu┼čii ├«nva┼ú─â s─â m─ân├ónce o varietate de alimente s─ân─âtoase dac─â le este oferit─â treptat o diversitate de alegeri nutritive. Cu toate acestea, graba stric─â treaba ┼či te po┼úi alege cu un refuz categoric dac─â insi┼čti! Nu ├«ncerca s─â introduci dou─â alimente ├«n aceea┼či zi, chiar dac─â sunt din aceea┼či categorie, adic─â dou─â legume sau dou─â fructe. Dac─â le refuz─â, nu vei ┼čti care dintre ele nu i-a pl─âcut. Iar dac─â are o reac┼úie alergic─â nedorit─â, nu vei ┼čti care dintre ele i-a provocat-o.
9. Hr─âne┼čte-l dup─â un program. Asta nu ├«nseamn─â c─â treze┼čti bebelu┼čul din somn la ore fixe ca s─â-i dai de m├óncare, dar nici s─â la┼či s─â treac─â ore ├«ntregi f─âr─â s─â-l hr─âne┼čti. Spre exemplu, po┼úi s─â-i dai zilnic fructe (suc, piure, rase etc.), ├«n func┼úie de etap─â, in jurul orei 10 diminea┼úa, legume in jurul orei 14.00 ┼či iaurt la orele 17-18. Nu exagera cu fructele, sunt desert ├«n orice etap─â a vie┼úii!
Ceea ce este obligatoriu pentru dezvoltarea lui s─ân─âtoas─â este s─â-i oferi┬ám├óncarea ├«ntr-un mediu pl─âcut, cu o aten┼úie pozitiv─â din partea tuturor adul┼úilor prezen┼úi. Nu folosi m├óncarea ca recompens─â sau pedeaps─â ori pentru a ├«mp─âca bebelu┼čul. Riscul este s─â devin─â un copil, adolescent sau adult care va m├ónca excesiv pe fond emo┼úional.
10. Propune, nu impune.┬áBebelu┼čii nu ar trebui obliga┼úi niciodat─â s─â m─ân├ónce ceva anume.┬áDac─â ├«ntr-o zi ├«┼úi refuz─â spanacul, nu dispera, d─â-i un piure de morcovi. ├Än plus, preferin┼úele alimentare se schimb─â ├«n timpul prunciei. Dac─â un bebelu┼č refuz─â o dat─â un anumit aliment nu ├«nseamn─â c─â nu ├«l va accepta mai t├órziu. Oferirea unui anumit aliment, ├«n mai multe ocazii, m─âre┼čte adesea ┼čansele ca acesta s─â fie ├«n cele din urm─â acceptat. Totu┼či, este posibil ca bebelu┼čilor s─â nu le plac─â legumele care au un gust intens p├ón─â nu mai ├«nainteaz─â pu┼úin ├«n v├órst─â.
Despre etapele diversificarii, a┼ča cum sunt ele prezentate de c─âtre nutri┼úionistul Mihaela Matei, aflati din articolul ┬áEtapele diversific─ârii

Adaug─â un comentariu