Slăbitul fără dietă a devenit un fel de Sfânt Graal în căutarea căruia au pornit medicii nutriționiști ai zilelor noastre. De ce nu și cei care au probleme de greutate, te vei întreba probabil. Paradoxal, oamenii preferă să se înhame mai degrabă la un regim de slăbire, sau mai multe, unele chiar drastice, decât să se angajeze într-o călătorie de mai lungă durată: schimbarea stilului de viață.

Dietele vin cu niște promisiuni irezistibile pentru cei care vor să se despartă de kilogramele în exces: rezultate rapide și spectaculoase. Din păcate, nu ținem cont de reversul medaliei.

Pe cât de rapid se instalează efectele, pe atât de repede dispar după ce renunțăm la dietă. Pe cât de impresionant este numărul kilogramelor pierdute în acest timp scurt, pe atât de frustrant este faptul că se întorc la loc cu întăriri. De aceea, am pledat și pledez în continuare pentru retrogradarea dietelor de slăbire în favoarea unor schimbări treptate și durabile în stilul de viață.

Am adunat în acest articol o serie de recomandări care te pot ajuta să slăbești, fără să ții dietă. dar și să te menții și să înțelegi totodată cât este de important să îți construiești o relație sănătoasă cu mâncarea.

1. Stabilește un interval de cel puțin 20 de minute pentru masă!

Poți apela chiar la cronometrul de pe telefonul mobil, pentru a-ți ușura sarcina. Miza este foarte mare: așa poți deprinde un obicei minunat, pentru care corpul tău îți va mulțumi negreșit. Dacă obișnuiești să balotezi mâncarea în stomac într-un timp cât mai scurt, pe fugă, nu apuci să simți gustul alimentelor. În consecință, te supraalimentezi. Mănâncă încet, savurând fiecare gură de mâncare. Vei descoperi cu mare bucurie că poți experimenta plăcerea mâncatului cu îmbucături mici și porții moderate. Așa îi vei oferi stomacului tău ocazia de a-ți transmite la timp senzația de sațietate.

2. Dormi o oră în plus și slăbești fără să ții dietă

Mai puțin de 7 ore de somn au fost asociate cu comportamente alimentare dăunătoare. Pe măsură ce corpul se adâncește în starea de oboseală, pofta de mâncare se întețește. Un studiu realizat la Universitatea din Michigan a scos la iveală faptul că o oră de somn în plus pe noapte ar putea ajuta o persoană să scadă în greutate cu 14 kilograme pe an. Atunci când suntem odihniți, suntem tentați să consumăm cu 6% mai puține calorii zilnic.

 

3. Pune în aplicare „Planul Restaurantul”!

Oricând ne-am dori să gătim cât mai des și să rărim mesele la restaurant, acesta nu este întotdeauna un obiectiv ușor de îndeplinit. În fond, masa de prânz din timpul programului de lucru rămâne un punct sensibil în calendarul celor care își doresc să slăbească. Există însă câteva trucuri pe care te poți baza pentru a reduce numărul de calorii consumate. Împarte un antreu cu un prieten sau cu un coleg – banii se împart la doi, iar experiența aceasta vă poate apropia. Comandă unul dintre aperitive pe post de fel de mâncare principal și completează masa cu o salată. Dacă ești tentat de unul dintre felurile principale, alege dintre porțiile mini concepute special pentru copii. În cazul în care ai comandat totuși o porție normală, cere jumătate la pachet, pentru masa următoare.

4. Elimină zahărul lichid din meniul tău!

Da, am spus bine. De fapt, sucurile nu ne oferă seva delicioasă a fructelor, ci o povară de zahăr de care corpul nostru nu are nevoie. Îți dorești să îngurgitezi zilnic 10 lingurițe de zahăr mascate în „sucul natural” sau să te bucuri de aceeași cantitate de calorii din mâncare adevărată? Corpul tău nu percepe caloriile din sucuri ca atare, nu apare niciun semnal de sațietate după ce ai băut o cantitate de suc cu echivalentul caloric al unei fripturi mari. Dacă apa simplă nu te convinge pe tot parcursul zilei, poți adăuga felii de căpșuni și de lămâie în pahar, plus frunze proaspete de mentă.

5. Apucă-te de yoga!

Femeile care fac yoga tind să cântărească mai puțin decât celelalte, ne spune un studiu publicat în Journal of the American Dietetic Association. Cum este posibil? Persoanele care practică yoga au abordat o atitudine conștientă față de mâncare.

Importanța conștientizării fiecărui moment, a respirației, a stării în care se află corpul face parte din filosofia acestei practici. Vei putea estima cu mult mai mare ușurință care este cantitatea de mâncare de care are cu adevărat nevoie corpul tău. Și nu îți vei mai hrăni emoțiile, ci stomacul, pentru că yoga și meditația te vor ajuta să faci pace cu emoțiile tale. Liniștea interioară nu este compatibilă cu supraalimentarea, deci ia-ți cât mai repede o salteluță de yoga și caută un canal de YouTube tematic, dacă nu ai timp pentru a merge la cursuri.

6. Mentolează-te!

Iată un truc foarte simplu, dar neașteptat de eficient. Există activități și momente care predispun la mâncat fără să-ți fie vreun pic de foame. Este vorba despre petrecerile cu bufet suedez, timpul petrecut navigând pe Internet, vizionarea diverselor emisiuni la televizor. Pentru astfel de situații există însă și un fel de piedică în calea mâncatului necontrolat. Dacă ești acasă, fugi la baie și spală-te pe dinți. Dacă ești în oraș, ia repede o pastilă de gumă supermentolată. Gustul puternic de mentol îți va tăia brusc pofta de altceva, pentru că ar afecta gustul alimentelor. Pur și simplu, nu este compatibil cu mâncarea. 

7. Fă exces de… legume!

Știi deja că este recomandat ca la fiecare masă să mănânci și o legumă. Încearcă trei diferite, în loc de una. O farfurie încărcată cu legume te va ajuta să fii mulțumit de cantitatea generoasă de mâncare. Minunat! Mai ales că, odată intrate în schemă legumele, vei reduce consumul altor alimente. Conținutul ridicat de apă și fibre îți va declanșa senzația de sațietate fără un cost caloric semnificativ. Secretul este să pregătești legumele la abur sau la cuptor, fără adaos de grăsime. Și să te bucuri de varietatea de verdețuri de sezon pentru condimentarea lor, evitând astfel orice fel de sosuri cremoase și pline de grăsimi.

Motto-ul „Sănătate, te iubesc!” nu are termen de valabilitate pe parcursul unei diete, după care își pierde sensul. Pentru rezultate cu adevărat benefice pentru starea ta de sănătate, fă schimbări mici, dar cu bătaie lungă, în obiceiurile tale alimentare. 

Acest articol este publicat cu sprijinul dr. Laura Ene, medic primar în Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, la Clinica de Nutriție KiloStop

Adaugă un comentariu